Experimentem la tensió superficial - 19 MEP

Objectius

Conèixer el concepte i fenomen de la tensió superficial a través de la pràctica de dues experiències amb material d’ús quotidià. Conèixer que tots els líquids tenen tensió superficial, i no només l'aigua. Gaudir de la ciència a través de l’experimentació i l’art.

Com ho fem?

Amb la realització de la primera activitat l'alumnat podrà comprendre el concepte de tensió superficial, alhora que coneixerà perquè i com es contamina el mar, i com perjudica aquest fet a la vida dels animals marins. Omplirem dos recipients de vidre o plàstic transparent amb la mateixa quantitat d’aigua, en un dels recipients hi afegirem sabó de rentavaixelles i ho barrejarem amb l'ajuda d'una cullera. Seguidament, llençarem una boleta de paper a cada recipient i observarem que passa. A la segona activitat, de la mateixa manera que l'anterior, veurem com actua la tensió superficial, però en aquest cas, en un líquid com la llet. En primer lloc s'emplenaran les safates amb llet, aproximadament dos dits. Una vegada emplenades abocarem el colorant alimentari. Després de veure que passa amb només el colorant, es mullarà un bastonet amb sabó i l'introduirem a sobre dels colorants. A partir d'aquí, podrem observar que succeeix quan el sabó es posa en contacte amb la llet i el colorant.

Què observem?

A la primera activitat un cop llançades les boles de paper als recipients, es podrà observar que la bola de paper del recipient amb sabó s'enfonsarà i que la bola de paper del recipient que únicament conté aigua surarà. Que la boleta suri a l’aigua es deu el fenomen de la tensió superficial. El fet que la boleta de l’altre recipient s’enfonsi es deu al fet que el sabó trenca aquesta tensió superficial de l’aigua, fent que la bola de paper es mulli, guanyi densitat i que per tant, s’enfonsi. A la segona activitat podrem observar el següent; Primer de tot, quan només posem el colorant alimentari a la llet, aquest no s'estén, ja que el colorant alimentari és hidrosoluble (es dissol en aigua, però la llet en contenir greixos provoca la concentració dels colorants). Una vegada hi posem el sabó amb el bastonet sí que s'entendrà perquè el sabó trenca aquesta capa que forma la tensió superficial, i per tant ens permetrà "pintar" amb el bastonet.

Els conceptes científics

El concepte que es treballa principalment és la tensió superficial, es tracta d’una propietat dels líquids (aigua, llet, etc.), que fa que la superfície es comporti com una pell o una membrana elàstica i tensa, cosa que permet que alguns objectes o animals, com el sabater, surin. També, veurem com afecta el sabó quan es troba en contacte amb alguns líquids en aquest cas amb l’aigua i la llet. Per aprofundir i ampliar en els conceptes científics que es treballen a les dues activitats que conformen l’experiment, consulteu el treball adjunt a l’apartat “Fitxers adjunts” (pàgina 3).

Per saber-ne més

Per saber-ne més podeu consultar el treball adjunt a l’apartat “Fitxer adjunt”. A més a més, per acabar d'interioritzar els conceptes que s'han après al taller i fer un seguiment de l’experiment, hem elaborat un parell de fitxes com a recurs, en aquestes es fan algunes preguntes sobre els experiments amb l'objectiu de comprovar si l'alumnat ha entès que és la tensió superficial i com actua en líquids com l’aigua i la llet, les trobareu també a l’apartat “Fitxer adjunt”.

Fitxers adjunts

Nivell a qui s'adreça

Cicle mitjà de l'educació primària

Material

  • Dos recipients o gots de vidre o plàstic transparent (Activitat 1)
  • Aigua (Activitat 1)
  • Sabó de rentavaixelles (Activitat 1)
  • Dues boletes de paper (Activitat 1)
  • Una cullera (Activitat 1)
  • Safates (Activitat 2)
  • Llet sencera (Activitat 2)
  • Colorants alimentaris (Activitat 2)
  • Bastonets de les orelles (Activitat 2)
  • Sabó de rentavaixelles (Activitat 2)

Infraestructura necessària i precaucions

  • Precaucions: Que cap infant ingereixi el contingut de cap recipient ja sigui la mescla d'aigua amb sabó o la llet amb els colorants, cal que els colorants siguin utilitzats amb cura i manipular els recipients de vidre amb molt de compte.
  • Infraestructura: Seria interessant disposar del laboratori tot i això es pot realitzar perfectament a l'aula ordinària. Aconsellem organitzar prèviament les taules per grups, i deixar preparat el material.

Centre educatiu / Entitat

Universitat de Girona

Proposta de

  • Ainhoa Rico, Cristina Rubio i Marina Roman

Descriptors

  • #ciclemitjà #tensiósuperficial