Fem una cursa de cotxes! - 5 MEP

Objectius

- Aplicar els coneixements que tinguin sobre magnetisme per predir quins objectes imantaràn. - Experimentar amb el magnetisme per veure quins objectes imanten i quins no. - Ser capaços de definir què és el magnetisme experimentant amb els cotxes i contestant les preguntes finals.

Com ho fem?

Per començar amb el taller dividirem la classe en cinc grups de cinc alumnes i repartirem un imant per grup i els objectes que volem provar (cada grup tindrà els seus perquè puguin experimentar tant com vulguin). Abans de tocar res, només observant, plantejarem la primera pregunta als nens i nenes i els deixarem uns 5 minuts perquè la discuteixin. Llavors posaran en comú el que han estat parlant amb tota la classe. Un cop contestada la pregunta, els alumnes provaran d’atraure els objectes amb l’imant, amb la qual cosa podran veure si les seves prediccions eren encertades o no. Els objectes que necessitarem aquí són: claus per obrir la porta, trossos de paper, clips d’oficina, encenalls de ferro, llapissos, goma d’esborrar, monedes, boles de paper d’alumini i caniques de vidre. Per començar amb la segona part del taller podem preguntar si creuen que el cotxe s’enganxarà a l’imant, sense provar res, cosa que potser poden deduir veient els objectes que ha atret l’imant a la primera part. Un cop contestada ja els podem plantejar el repte: Fem una carrera de cotxes? Cada alumne treurà el cotxe, que portarà de casa, i repartirem els imants. Un dels imants serà per conduir i l’altre s’enganxarà a sobre el cotxe amb cinta adhesiva (coincidint amb el llarg del cotxe). Important deixar part de l’imant sense cinta adhesiva, per la qual cosa recomanem enganxar-lo pel mig i deixar els costats lliures. Perquè el cotxe vagi endavant: si conduïm amb l’imant al davant, que s’exercixi una força d’atracció i si es condueix per darrere, que sigui una força de repulsió. Un cop fet això el docent dibuixarà dos circuits per practicar i una carretera amb 5 carrils amples (com perquè l’alumant pogui passar per dintre del seu carril, ja que sinó xocaran) per fer la cursa. Els dibuixarà amb guix, i els nens i nenes podran decorar-los posant elements viaris i pintant-los per dintre, sempre i quan no tapin les línies fetes pel docent. Quan tot estigui a punt es podrà començar a fer les carreres, en grups de 5, si es vol aprofitant els grups del principi del taller. Mentrestant els altres alumnes podran anar practicant dividits entre els dos circuits o veure les curses, com prefereixin. El material que necessitarem aquí són: cinta adhesiva, imants, guixos, pals de fusta i cotxes de joguina.

Què observem?

- Comprovar com certs objectes, fets de metalls, són atrets per l’imant. Els objectes que quedaran enganxats a l’imant seràn: els encenalls de ferro, els clips, les claus i les monedes. - El cotxe es mourà gràcies a l’imant enganxat a sobre. Si els dos imants s’apropen amb càrregues oposades, s’exercirà una força d’atracció, en canvi si s’apropen amb la mateixa càrrega s’exercirà una força de repulsió. Veureu que és més fàcil per repulsió.

Els conceptes científics

- Magnetisme: Propietat que tenen els materials que són atrets pels imants. - Camp magnètic: Espai en el qual tenen lloc fenòmens magnètics a causa de la influència d'un cos amb propietats magnètiques. - Força de repulsió: Força en la que dos imants es rebutgen a causa de les seves propietats físiques. S’apropen pols amb càrrega oposada. - Força d’atracció: Força en la que dos imants s’ajunten a causa de les seves propietats físiques. S’apropen pols amb la mateixa càrrega. - Diamagnetisme: Propietat que tenen els materials que són repel·lits pels imants. - Pols oposats: Perquè dos imants es puguin atraure és necessari que la càrrega d’un pol sigui positiva i la de l’altre negativa. D’aquesta manera un imant exercirà una força d’atracció sobre l’altre. En canvi si els pols dels dos imants tenen la mateixa càrrega, s’exercirà una força de repulsió. - Imant: Mineral format per una combinació de dos òxids de ferro que tenen la capacitat d’atraure ferro, acer i a altres tipus de metalls. Cal saber que tots els imants tenen un extrem amb càrrega positiva i l’altre amb càrrega negativa.

Per saber-ne més

- Un altre experiment per treballar el magnetisme: http://www.xtec.cat/~jgurrera/exp/3/practica5.htm - Història del magnetisme: https://www.youtube.com/watch?v=7v--feJO96Y https://www.youtube.com/watch?v=FN-tnH36ojY - Què és el magnetisme? https://youtu.be/2URZVPoXf2M https://youtu.be/T-23Yf-Emd8 - Jocs per aprendre sobre el magnetisme https://www.jugaia.com/ca/tipus-de-joguina/jocs-joguines-naturalesa-logica-ciencia-idiomes/joc-joguina-ciencia-natura/magnetisme-joc-d-experimentacio https://www.geomagworld.com/en/

Nivell a qui s'adreça

Cicle inicial i mitjà de l'educació primària

Material

  • Guixos de colors
  • Imants plans (cada nen en necessitarà dos, un per conduir i l’altre per enganxar al cotxe)
  • Cotxes de plàstic de joguina petits i lleugers
  • Claus per obrir la porta
  • Trossos de paper
  • Clips d’oficina
  • Encenalls de ferro (ferritja)
  • Cinta adhesiva
  • Llapis
  • Goma d’esborrar
  • Monedes
  • Alumini
  • Got de vidre

Infraestructura necessària i precaucions

  • Per fer el taller necessitarem un espai ampli i una supefície recta.
  • Necessitem una superfície gran i ens assegurem de que les rodes del cotxe es moguin correctament.
  • El pati seria ideal.

Centre educatiu / Entitat

Facultat d'Educació i Psicologia. Universitat de Girona

Proposta de

  • Gemma Miralles Font
  • Laia Moya Blanch
  • Gabriela Ordoñez Faixó
  • Laura Pla Lloveras

Descriptors

  • #imant
  • #magnetisme