Com és possible que hi hagi cotxes que van ràpid i altres a poc a poc amb la força de l'aire? - 1 MEI

Objectius

Objectiu general: - Identificar la pressió de l’aire mitjançant diferents experiments. Objectius específics: - Observar i experimentar amb els diversos materials. - Experimentar a través de l'assaig-error.

Com ho fem?

Amb aquest espai proposem treballar la força de l’aire a partir de 3 propostes d’activitats. La sessió tindrà una durada de 40 minuts. Primerament els infants es col·locaran en semicercle i destinarem uns 10 minuts per explicar la sessió i explicar cada espai. Per a la realització de les propostes, dividirem els infants amb tres grups, cada grup podrà estar uns 7 minuts a cada racó, quan passin 7 minuts hauran de fer la rotació, per tant estaran uns 20 minuts experimentant als diferents racons. Els tres espais seran: Espai 1. Com podem moure els cotxes sense tocar-los? Els nens i nenes hauran de produir vent amb diferents objectes (manxes, ventalls...), per aconseguir desplaçar el cotxe d’un costat a l’altre mitjançant la força de l’aire. Espai 2. Es mourà una ampolla buida? I plena? Els infants trobaran ampolles buides i ampolles amb diferents materials dins, hauran de bufar per veure quines ampolles es poden moure i quines no, amb la força del seu aire. Espai 3. Com podem fer més o menys bombolles? Els infants hauran de comprovar-ho provocant bombolles a l’aigua, fent ús de les palletes que estaran enganxades de diferents maneres. Per últim destinarem els últims 10 minuts a posar en comú la sessió i parlar sobre els diferents espais, parlarem sobre la hipòtesi inicial de cada espai.

Què observem?

El que esperem que passi durant la realització de les tres propostes, és que els infants puguin formular-se hipòtesis prèvies, sobre com creuen que es produeix l’aire. Posteriorment gràcies als mitjans i materials que els oferirem siguin capaços d’experimentar, investigar i observar, i puguin extreure evidències i recollir resultats significatius de com podem produir aire.

Els conceptes científics

En aquestes propostes d’activitat que oferim als infants, el fenomen científic que treballarem és la força de l’aire. L’aire que respirem està creat per una barreja de gasos que formen l’atmosfera del nostre planeta. L’aire està compost en gran part de nitrogen (78%), oxigen (21%), i d’una petita part d’argó (0,9%) i d’altres gasos nobles (0,01%). A partir de l’experimentació, la investigació i l’observació els infants hauran de descobrir com crear la força de l’aire per aconseguir els objectius proposats en cada una de les propostes, mitjançant el material que els posem a disposició.

Per saber-ne més

1. https://www.peretarres.org/coneixement/bloc/Noves-metodologies-i-tendencies-educatives. 2. https://www.hacerfamilia.com/ninos/experimentos-aire-ninos-descubre-ciencia-20180223114438.html

Fitxers adjunts

Nivell a qui s'adreça

EI 4 i EI 5

Material

  • Per l’espai 1 necessitarem: 8 elements per fer aire (manxa, assecador, un cartó, una pala, ventalls, bufador de llar de foc…). 8 cotxes de joguina (que no pesin gaire). (si no teniu cotxes podeu utilitzar un altre objecte que no pesi gaire).
  • Per l’espai 2 necessitarem: 3 ampolles d'aigua buides (petites). 3 ampolles plenes amb cotó (petites). 3 ampolles plenes amb aigua (petites).
  • Per l’espai 3 necessitarem: 50 palletes de plàstic o de cartró. 8 recipients de vidre o de plàstic de mida petita.

Infraestructura necessària i precaucions

  • L’activitat es pot desenvolupar a l’aula o a l’exterior, l’important és que ha de ser un lloc on es puguin crear els 3 espais diferents que proposem.

Centre educatiu / Entitat

Facultat d’Educació i Psicologia. Universitat de Girona

Proposta de

  • Júlia Subirà
  • Lídia Sitjas
  • Magalí Daranas
  • Marina Figueras

Descriptors

  • #4anys
  • #força
  • #aire