Com funciona l'ascensor de l'aigua i el vi? - 17 MEP

Objectius

Reconèixer, comprendre i diferenciar els diferents aspectes de la densitat amb líquids.‏‏‎‎ Observar, experimentar i entendre les propietats de les substàncies líquides. Promoure l’aprenentatge en l’alumnat mitjançant els diferents experiments.

Com ho fem?

Per començar el taller farem unes preguntes per veure què saben sobre aquesta característica i el que significa en el dia a dia. (Vegeu a les fitxes d’activitats). Per elaborar aquest experiment triarem els diferents ingredients a utilitzar i els prepararem, per exemple si volem posar aigua salada, la prepararem, o si la mel està aterrossada, l’escalfarem. Posteriorment omplirem el recipient transparent amb els diferents líquids un per un i els deixarem reposar mig minut o un minut entre líquids. A mesura que posem els ingredients podem preguntar a l’alumnat en quina posició quedarà els líquids abocats fins aleshores, si més amunt o més avall. Cada líquid que posem en el recipient s'anirà col•locant al seu ritme. Seguidament, omplirem els diferents apartats de les fitxes i reflexionarem sobre l’experiment de manera conjunta. En aquest moment també resoldrem els diferents dubtes que tingui l’alumnat. Per últim, netejarem els gots per fer el següent experiment. Per netejar i poder reutilitzar els productes els anirem separaran amb una xeringa una cullera o per decantació. Si és necessari farem una esbandida amb aigua per evitar tenir restes. Per a la realització de l’experiment anomenat “L’ascensor de l’aigua i el vi”, necessitarem dos gots de plàstic transparent, una ampolla de vi negre, una gerra d’aigua, una safata o un plat pla i una targeta plastificada o qualsevol paper plastificat que tinguem a l’aula. El primer pas que haurem de seguir és agafar un dels dos gots i omplir-lo d’aigua fins a dalt. Quan tinguem el got d’aigua omplert el deixarem dins la safata o el plat pla. Seguidament, omplirem l’altre got amb vi fins a dalt i el deixarem a dintre la safata o el plat pla. Una vegada tinguem els dos gots omplerts fins a dalt, posarem la targeta plastificada o qualsevol paper plastificat que tinguem a l’aula a sobre del got d’aigua. A continuació, agafarem el got d’aigua i el girarem pressionant la boca del got amb la targeta o el paper plastificat, perquè no se’n vagi l’aigua per les vores del got, i el col•locarem de forma alineada sobre el got de vi. Tot seguit, anirem retirant la targeta o el paper plastificat molt a poc a poc, per veure amb atenció el traspàs de nivell d’un líquid a un altre, fins que els dos líquids estiguin en contacte i ja hi hagi un intercanvi de posicions entre el vi i l’aigua.

Què observem?

En l'activitat d'idees prèvies del taller, després d'haver posat els diferents líquids, deixarem uns segons perquè es posin en l’ordre corresponent. El resultat de l'experiment, de dalt a baix hauria de ser aigua, sabó i mel i així podríem donar resposta a les preguntes que hem fet al principi de la sessió, que estan a les fitxes d’activitats i començar a veure aquest concepte nou pels alumnes. Una vegada realitzat l’experiment de l'ascensor de l'aigua i el vi esperarem cinc minuts per observar l’original resultat de l’experiment, on el vi quedarà a dalt i l’aigua a baix. Amb els efectes obtinguts després de realitzar l’experiment de “L’ascensor de l’aigua i el vi”, permet comprovar l’objectiu principal del resultat de l’experiment, que és permetre a l’alumnat comprovar que dos líquids de densitat diferent tendeixen a l’equilibri i a més ho fan travessant l’un a l’altre.

Els conceptes científics

La densitat, la miscibilitat entre líquids i la dinàmica de fluids.

Per saber-ne més

Ramiro, E. (2010). La maleta de la ciència: 60 experiments d’aire i aigua i centenars de recursos per a tothom.(1a ed.). Editorial Graó.

Fitxers adjunts

Nivell a qui s'adreça

Cicle superior de l'educació primària

Material

  • PEL PRIMER EXPERIMENT: 1 got de vidre o de plàstic transparent, aigua, sabó, mel, fogó de gas o microones (per escalfar la mel i que no estigui tan sòlida), cullera, xeringa, paper de cuina i fregona (en cas que es tombi algun vas).
  • PEL SEGON EXPERIMENT : 2 gots de vidre o de plàstic transparents, una ampolla de vi negre de 750 ml, una gerra d’aigua plena de 750 ml, paper plastificat o targeta, una safata d’alumini o similar, paper de cuina i fregona (en cas que es tombi algun vas).

Infraestructura necessària i precaucions

  • INFRAESTRUCTURA ACTIVITAT D'IDEES PRÈVIES : una aula que disposi d’una pica per netejar els envasos i si és possible ben il•luminada. A part d’això, també caldria un microones per escalfar la mel.
  • PRECAUCIONS ACTIVITAT D'IDEES PRÈVIES: tenir en compte la gestió dels diferents elements com l'oli després de l'experiment.
  • INFRAESTRUCTURA DE L'EXPERIMENT DE L'ASCENSOR DE L'AIGUA DEL VI: aula amb molta llum que disposi de pica i escombraries. També es pot fer al pati del centre educatiu, ja que habitualment trobem una font per rentar els estris utilitzats.
  • PRECAUCIONS DE L'EXPERIMENT DE L'ASCENSOR DE L'AIGUA DEL VI: vigilar amb no tacar-se amb el vi, dur una bata per evitar imprevistos, ús d'una plata d'alumini per evitar vessaments, no beure ni tocar-se els ulls amb les mans plenes de vi.

Centre educatiu / Entitat

Facultat d'Educació i Psicologia. Universitat de Girona

Proposta de

  • Marc Romero, Joan Moreno, David Romero, Paula Rodríguez i Pau Portils.

Descriptors

  • #densitat
  • #ciclesuperior