Com podem ajudar els peixos a tornar a l’aigua? - 4 MEI

Objectius

El primer objectiu és observar el comportament dels objectes a l’aigua amb relació a la seva flotabilitat. El segon és identificar quins objectes floten i quins no. I el tercer consisteix en trobar estratègies a partir de materials que els hi oferim per aconseguir enfonsar un objecte que flota.

Com ho fem?

Per dur a terme la proposta haurem de seguir un seguit de pautes d’organització. En primer lloc, començarem amagant uns quants objectes en el sorral de l'escola i demanarem als infants que els busquin. Tot seguit comprovarem i observarem quins d'aquests objectes floten i quins no a l'aigua. Llavors, procedirem a fer l’objectiu principal que serà motivar als infants perquè intentin trobar maneres per fer que els objectes que floten s'enfonsin. Finalment, un cop acabada l’activitat, tindrem un moment de debat i conversa on els infants compartiran les seves opinions.

Què observem?

El que esperem d'aquesta proposta és que els infants puguin experimentar i explorar amb els diferents objectes per tal de conèixer el fenomen de la flotabilitat i que puguin arribar a assolir l’objectiu d’enfonsar un objecte que flota.

Els conceptes científics

En aquesta proposta es treballa el fenomen de la flotabilitat que és la capacitat que té un cos o un objecte de sostenir-se sobre un fluid (aigua, oli…).

Per saber-ne més

Webs d'interès per saber-ne més: https://www.youtube.com/watch?v=aeHzSrZoULs http://www.recercaenaccio.cat/pregunta/que-es-la-flotabilitat/ https://mestreacasa.gva.es/c/document_library/get_file?folderId=500023470606&name=DLFE-2097860.pdf

Nivell a qui s'adreça

Cicle inicial i EI 4

Material

  • 8 pedretes
  • 2 rectangles de plastelina
  • 4 llapis de fusta
  • 6 cotxes de joguina
  • 10 taps de suro
  • 4 gots de plàstic
  • 8 pilotes de plàstic petites
  • 6 pals de fusta de mida mitjana
  • 50 cm de paper d’alumini
  • 4 ampolles de plàstic

Infraestructura necessària i precaucions

  • Aula i sorral del pati de l’escola
  • Per tal de dur a terme el repte, si el o la docent ho veu necessari hi pot haver un o una mestra de suport per tal d'ajudar a dur a terme la proposta

Centre educatiu / Entitat

Facultat d’Educació i Psicologia. Universitat de Girona

Proposta de

  • Maria Jerez
  • Fatima Teyach
  • Kanchan Tolani
  • Marina Torres

Descriptors

  • #4anys
  • #flotabilitat
  • #classificació