Descobrim què passa quan fumem! - 1 MEP

Objectius

Aprendre les diferents parts i el funcionament general del sistema respiratori i específicament, dels pulmons. Conscienciar sobre els efectes nocius del tabac i la importància de mantenir uns bons hàbits saludables. Crear un prototip d’aparell respiratori i comprovar els efectes del tabac sobre ell.

Com ho fem?

En primer lloc, hem de tallar la base de l’ampolla utilitzant un cúter o tisores. Cal anar molt amb compte amb els objectes afilats i es recomana que els alumnes estiguin supervisats per un adult durant aquest procés. El següent pas és fer un forat al tap de l’ampolla amb el cúter, de diàmetre igual al tub que volem utilitzar. A continuació, tallem un tros del tub transparent d’igual llargada que l’ampolla. Després, tallem dos trossos més, d’una mida de 3 dits aproximadament. A partir d’aquí, unim el tub llarg amb els dos tubs petits de manera que encaixin formant un peça similar a la que hi ha a la imatge que veureu a continuació. Es recomana utilitzar silicona calenta per a una major adherència. Un cop fet aquest pas, tallem els globus i introduïm un parell de gases o cotó dins de cadascun dels 2 globus del mateix color, que seran el que simularà els pulmons. A continuació, connectem els globus amb cadascuna dels dos tubs que hem creat anteriorment. Per fer-ho utilitzarem cinta americana. Després introduïm l’estructura per la part inferior de l’ampolla, passem el tub llarg pel forat que hem fet al tap i tanquem l’ampolla. Un cop fet això, sellem les fissures que hi ha entre el tap i el tub per assegurar-nos que l’aire ni entra ni surt. Per fer-ho, es recomana utilitzar silicona calenta. Tot seguit, ens dedicarem a fer la part que simularà del diafragma, a partir del globus de color diferent, per diferenciar cada part del sistema respiratori. Per això, hem de tallar la part de dalt del globus i estirar-la per col·locar-lo a la part inferior de l’ampolla, que hem tallat prèviament. Podem assegurar-lo amb cinta adhesiva per evitar que el globus es tregui. Per comprovar que el nostre prototip funciona, pincem la part de sota, on hem col·locat de color diferent, i l'estirem cap a fora. Observem que quan estirem el diafragma (globus de diferent color), els pulmons (globus del mateix color) s’inflen i, quan el deixem anar, es desinflen. Per fer la segona part de l’experiment, preguntarem als alumnes què creuen que passarà si introduïm un o més cigarrets al nostre sistema i, a partir d’aquí, ells mateixos plantejaran les seves pròpies hipòtesis sobre el que creuen que passarà. Un cop feta la posada en comú del que pensen que passarà, procedirem a demostrar els efectes del tabac sobre el nostre prototip. Per fer-ho, introduïm una cigarreta a l’extrem del tub, si veiem que no acaba d’encaixar del tot podem engrandir el tub escalfant-lo una mica. Seguidament, procedim a encendre el cigarret i a simular el moviment del diafragma per fer l’intercanvi de gasos. D’aquesta manera, farem que el nostre prototip de sistema respiratori comenci a fumar. Repetim el procés amb 5 cigarrets més (com a mínim), i tot seguit, obrim els globus del mateix color (pulmons) i extraiem el cotó o les gases que hem introduït, per observar com han quedat. Finalment, farem una comparació entre una gasa o cotó net i el que està impregnat de fum, per veure’n la diferència.

Què observem?

El principal resultat que esperem obtenir amb aquest experiment és que les gases o el cotó de l’interior dels pulmons es quedin d’un color entre groc i marró, per poder fer l’analogia amb els pulmons d’un fumador i comparar-los amb un cotó o gasa neta. D’aquesta manera, els alumnes podran observar i comprovar els efectes negatius de fumar tabac sobre els pulmons.

Els conceptes científics

Aparell respiratori, pulmons, efecte del tabac.

Per saber-ne més

Vegeu "El tabaquisme passiu" en el treball adjunt (pàgines 10 a 12).

Fitxers adjunts

Nivell a qui s'adreça

Cicle superior de l'educació primària

Material

  • Tisores
  • 2 globus del mateix color
  • 1 globus d’un color diferent dels 2 anteriors
  • Mínim, 6 cigarrets
  • 1 ampolla petita de refresc de 0'5 L (amb base consistent)
  • 2 gases o 2 boletes de cotó
  • 1 pistola de silicona calenta
  • Cinta americana
  • 1 tub de plàstic amb el diàmetre adequat per als cigarrets
  • 1 encenedor (preferiblement de cuina)
  • 1 cúter
  • 1 lupa de mà o lupa binocular o microscopi (opcional)
  • 2 pinces (opcional)

Infraestructura necessària i precaucions

  • S’haurà d’anar amb compte amb el material per tallar i amb l’encenedor, els alumnes sempre han d’estar supervisats per un adult.
  • Es recomana fer-ho en un espai obert o amb ventilació per evitar la concentració del fum del tabac.
  • S’han d’encendre els cigarrets apartats de la resta del grup, per seguretat amb el foc, i també evitar tirar el fum als companys. Sempre es farà la “respiració” apuntant el fum cap a un lloc on no hi hagi gent.
  • En el moment d’utilitzar la pistola de silicona, s’haurà de tenir molt de compte i ho haurà de fer el/la mestre/a, ja que la silicona que surt crema molt i, si es toca, es queda enganxada a la pell i crema.
  • Aquest experiment necessita electricitat per escalfar la pistola de silicona, per tant, cal que hi hagi algun endoll a prop.
  • És preferible fer-lo a l’aire lliure, ja que és un experiment en què s’utilitza el fum del tabac i, si es duu a terme a dins de l’aula o en un lloc tancat, podria ser perjudicial per a la salut dels participants.
  • Si no és possible fer-lo a l’aire lliure, cal obrir les finestres el màxim possible.
  • Aquest experiment genera residus que haurem de llençar als contenidors corresponents.

Centre educatiu / Entitat

Universitat de Girona

Proposta de

  • Assia Bellaha
  • Sofia Belmonte Varela
  • Albert Climent Valle

Descriptors

  • #ciclesuperior
  • #respiratori
  • #salut