En acostar un imant a diferents materials, tots reaccionen igual? - 2 MEI

Objectius

- Objectiu general : Observar el fenomen del magnetisme a partir d’una activitat experimental i vivencial. - Objectius específics : Reconèixer que hi ha materials magnètics i no magnètics. Classificar els materials segons si són magnètics o no magnètics.

Com ho fem?

La proposta està dividida en tres activitats seqüencials. Comencem per una activitat d'experimentació amb materials magnètics i no magnètics perquè els infants es familiaritzin amb el material; continuem amb una activitat de desenvolupament en què els infants experimenten amb els imants pintant amb glaçons de colors amb materials magnètics i no magnètics dins; acabem amb una activitat final en què els infants classificaran els materials que han trobat dins els glaçons mentre es fan hipòtesi de per què alguns si s'enganxaven als imants i d'altres no, donant resposta a la pregunta inicial que els ha plantejat la mestra. (Consultar document adjunt)

Què observem?

Esperem que els infants experimentin i descobreixin lliurement el fenomen del magnetisme. Esperem que a partir de les diferents activitats i amb la guia de la mestra es plantegin hipòtesis i les resolguin per avançar en el seu coneixement científic.

Els conceptes científics

En aquesta activitat treballarem el magnetisme, un fenomen molt present en el nostre dia a dia. El magnetisme és un dels aspectes de l'electromagnetisme, que és una de les forces fonamentals de la naturalesa. El magnetisme com a fenomen físic, permet estudiar com alguns materials posseeixen la capacitat d’atraure o repelar d’altres. Experimentarem amb el magnetisme a partir dels imants, que tenen la capacitat d'atreure objectes metàl·lics (ferro, acer, níquel...) però no atrauen la resta dels materials (plàstic, suro, fusta…).

Per saber-ne més

No s'ha buscat informació addicional en cap lloc web.

Fitxers adjunts

Nivell a qui s'adreça

P4

Material

  • 25 imants de gran potència
  • 32 glaçons de colors prèviament preparats
  • Materials magnètics petits (cascavells, claus petits, clips, xinxetes, monedes, etc.)
  • Materials no magnètics petits (pedres, suro, elements de fusta, taps de plàstic, etc.)
  • Tempera de colors vius
  • 12 cartolines A2 blanques
  • Materials magnètics grans (culleres i coberts de metall, tisores, claus, etc.)
  • Materials no magnètics grans (pedres, llapis, culleres i coberts de fusta o plàstic, etc.)
  • 2 paneres/safates o recipients per classificar

Infraestructura necessària i precaucions

  • Aula

Centre educatiu / Entitat

Facultat d’Educació i Psicologia. Universitat de Girona

Proposta de

  • Agustina Brey
  • Anna Domínguez
  • Paula Gómez
  • Laura Isern
  • Alba Teixidor

Descriptors

  • #4anys
  • #magnetisme
  • #exploració