En acostar un imant a diferents materials, tots reaccionen igual? - 2 MEI

Objectius
- Objectiu general : Observar el fenomen del magnetisme a partir d’una activitat experimental i vivencial. - Objectius específics : Reconèixer que hi ha materials magnètics i no magnètics. Classificar els materials segons si són magnètics o no magnètics.
Com ho fem?
La proposta està dividida en tres activitats seqüencials. Comencem per una activitat d'experimentació amb materials magnètics i no magnètics perquè els infants es familiaritzin amb el material; continuem amb una activitat de desenvolupament en què els infants experimenten amb els imants pintant amb glaçons de colors amb materials magnètics i no magnètics dins; acabem amb una activitat final en què els infants classificaran els materials que han trobat dins els glaçons mentre es fan hipòtesi de per què alguns si s'enganxaven als imants i d'altres no, donant resposta a la pregunta inicial que els ha plantejat la mestra. (Consultar document adjunt)
Què observem?
Esperem que els infants experimentin i descobreixin lliurement el fenomen del magnetisme. Esperem que a partir de les diferents activitats i amb la guia de la mestra es plantegin hipòtesis i les resolguin per avançar en el seu coneixement científic.
Els conceptes científics
En aquesta activitat treballarem el magnetisme, un fenomen molt present en el nostre dia a dia. El magnetisme és un dels aspectes de l'electromagnetisme, que és una de les forces fonamentals de la naturalesa. El magnetisme com a fenomen físic, permet estudiar com alguns materials posseeixen la capacitat d’atraure o repelar d’altres. Experimentarem amb el magnetisme a partir dels imants, que tenen la capacitat d'atreure objectes metàl·lics (ferro, acer, níquel...) però no atrauen la resta dels materials (plàstic, suro, fusta…).
Per saber-ne més
No s'ha buscat informació addicional en cap lloc web.
Fitxers adjunts
Nivell a qui s'adreça
P4
Material
25 imants de gran potència
32 glaçons de colors prèviament preparats
Materials magnètics petits (cascavells, claus petits, clips, xinxetes, monedes, etc.)
Materials no magnètics petits (pedres, suro, elements de fusta, taps de plàstic, etc.)
Tempera de colors vius
12 cartolines A2 blanques
Materials magnètics grans (culleres i coberts de metall, tisores, claus, etc.)
Materials no magnètics grans (pedres, llapis, culleres i coberts de fusta o plàstic, etc.)
2 paneres/safates o recipients per classificar
Infraestructura necessària i precaucions
Aula
Centre educatiu / Entitat
Facultat d’Educació i Psicologia. Universitat de Girona
Proposta de
Agustina Brey
Anna Domínguez
Paula Gómez
Laura Isern
Alba Teixidor
Descriptors
- #4anys
- #magnetisme
- #exploració