Portem les densitats a l'aula - 8 MEP

Objectius

• Experimentar i observar els conceptes treballats de les densitats a partir de diversos materials. • Fomentar el treball cooperatiu i ajudar en tot moment als companys i companyes que ho necessitin. • Aconseguir el resultat final que es proposa a partir d’eines i materials que es proporcionaran.

Com ho fem?

Experiment 1: Pluja de colors Per dur a terme el primer experiment sobre la densitat, necessitarem els següents materials: 2 gots de vidre o de plàstic que siguin transparents, una cullera, colorant alimentari, aigua, oli i també és recomanable tenir un paper per eixugar els pots de colorant. El primer que haurem de fer serà abocar l'aigua en un dels gots, més o menys, fins a la meitat i seguidament fer el mateix pas amb l'oli en el got restant fins a emplenar aproximadament ¼ del recipient. Llavors, en el got de l'oli hi afegirem unes 4 gotes dels diferents colorants i amb l'ajuda de la cullera ho barrejarem tot fins que les partícules de pintura quedin bastant separades. Seguidament, abocarem la mescla en el got de l'aigua i podrem comprovar que l'oli queda per sobre de l'aigua, ja que té menys densitat. Al cap d'uns segons, veurem que el colorant travessa l'oli i entra en contacte amb l'aigua, ja que el colorant està preparat amb base d'aigua. D'aquesta manera, ens fa la sensació que hi hagi una pluja de colors. Experiment 2: Làmpada de lava Per fer aquest experiment necessitarem un pot de vidre, aigua, oli i una pastilla efervescent. Per començar omplirem el recipient amb aigua fins a la meitat. Després, hi afegirem unes gotes de colorant alimentari i barrejarem fins que quedi l’aigua del color del colorant. Tot seguit, acabarem d’omplir el pot amb oli deixant mig centímetre del final del pot. Un cop tinguem la barreja preparada podem posar la pastilla i veure el resultat! Per veure-ho millor es pot apagar el llum i posar una llanterna a la part inferior del pot, la llanterna d’un telèfon mòbil serveix, i es veurà millor l’experiment. L’oli i l’aigua no es barregen per la diferència de densitat i amb l’efecte de la pastilla efervescent farà la sensació que a l’interior hi ha lava. Experiment 3: Arc de Sant Martí El material que necessitarem per fer aquest experiment és el següent: un pot de vidre o de plàstic, mig got d’aigua, mig got d’oli d’oliva, mig got de sabó, mig got de mel, una cullera, gots per evocar els líquids, una cullera per barrejar els líquids i colorant alimentari. Primer de tot, abocarem cada líquid en un got de plàstic per tal de no tirar-los directament del recipient. Seguidament, quan cada líquid estigui separat, agafarem el pot gran i començarem a tirar el mig got de mel preparat anteriorment. Després, tirarem el got de sabó. Quan aquests dos líquids estiguin a l’interior del pot, agafarem el got d’aigua i tirarem unes gotes de colorant alimentari, barrejarem amb la cullera fins que l’aigua agafi color. Llavors, abocarem el got d’aigua al pot. Finalment, acabarem tirant el got d’oli d’oliva amb molta cura dins el pot. Observarem que tots els líquids queden sobreposats i que cap d’ells es barreja, ja que la densitat del de baix de tot és major que la dels líquids que estan a sobre d’aquest.

Què observem?

Els resultats que volem aconseguir amb el primer experiment són comprovar la densitat dels dos líquids i descobrir per què el colorant forma la pluja de colors. De la mateixa manera, amb l’experiment s’ha d’arribar a assolir el resultat esperat de la pluja de colors amb tots els líquids utilitzats. El resultat que s'espera del segon experiment és veure a la perfecció les bombolles creades per la pastilla efervescent i les dues densitats de dins del pot. L'aigua amb colorant pujarà cap amunt i es trobarà la barrera de l'oli, les bombolles frenaran i es tornaran més pesades. Aquest fet fa referència a la lava i és a causa de la diferència de densitats dels dos líquids. Pel que fa als resultats de l’últim experiment, s’ha d’aconseguir un pot ple de colors els quals seran els líquids que haurem posat amb les diferents densitats. A baix de tot hi trobarem la mel, seguida del sabó, després l’aigua amb el colorant i a sobre l’oli. Així doncs, cada líquid quedarà sobreposat l’un de l’altre i cap d’ells es barrejarà gràcies a la poca densitat que té el de dalt de tot i la gran densitat que té el que queda a baix.

Els conceptes científics

Densitat: quantitat de massa que ocupa un objecte. Aquesta pot variar en funció del volum d’aquest. Es representa amb la lletra rho (p) de l’alfabet grec. La fórmula per representar la densitat és la següent: Massa: quantitat de matèria que ocupa un cos. Per indicar la massa d’un objecte utilitzem el kg o els seus múltiples / submúltiples com la tona, el mil·ligram, centigrams, etc. Volum: és la quantitat d’espai que ocupa un objecte. El sistema que utilitzem per indicar el volum d’un cos és el m³. Pel que fa al volum d’un líquid, utilitzarem la proveta per mesurar-ho i en canvi, quan als sòlids, haurem de fer servir les formes matemàtiques adequades a cada forma geomètrica. Efervescència: és una reacció química que tracta sobre la formació, en el si d’un líquid, de bombolles gasoses que l’agiten i esclaten a la superfície. Aquest fenomen, sovint, és degut al despreniment de gas dissolt en el líquid o bé a la formació d’aquesta reacció. Superfícies: és la part més externa d’un cos que el limita o el separa del que el rodeja, bàsicament són fronteres entre objectes tridimensionals sòlids.

Per saber-ne més

El Mundo. (n.d). 4 experimentos científicos muy fáciles con los que divertira los niños. [Consulta: 9 de març de 2021]. https://saposyprincesas.elmundo.es/ocio-en-casa/experimentos/experimentos-caseros-para-ninos/ Haival. (2020, juliol 29). Experimentos fáciles para niños / actividades para hacer en casa con tus hijos / Haival. [Vídeo]. https://www.youtube.com/watch?v=w_o0hUiZdVA&t=295s Gomez, O. (n.d.). Arquimedes y la densidad de los cuerpos. [Vídeo]. https://www.youtube.com/watch?v=ElKHAR4LDlE

Fitxers adjunts

Nivell a qui s'adreça

Cicle superior d'educació primària

Material

  • 3 pots de vidre per grup per fer les barreges
  • 1 pastilla efervescent
  • Colorant alimentari de diferents colors
  • 1/2 got d'aigua
  • 1/2 got d'oli d'oliva
  • 1/2 got de sabó
  • 1/2 got de mel
  • 1 cullera
  • Paper de cuina
  • 6 gots de plàstic per abocar els líquids

Infraestructura necessària i precaucions

  • - Espai ampli sense gaires obstacles
  • Es pot dur a terme en el laboratori de l'escola o a l'aula.

Centre educatiu / Entitat

Universitat de Girona

Proposta de

  • Joana Julià, Andrea Martín, Júlia Trias i Laia Nunes

Descriptors

  • #densitat
  • #ciclesuperior