Per què hi ha insectes que poden caminar sobre alguns líquids? - 6 DT

Objectius

1. Experimentar amb elements quotidians per conèixer i comprendre la tensió superficial. 2. Desenvolupar habilitats del mètode científic com la formulació d'hipotesis, l'experimentació i l'observació i recollida de resultats. 3. Treballar de manera cooperativa. 4. Participar activament en la proposta didàctica plantejada.

Com ho fem?

El taller està compost de tres experiments, els quals els dos primers serviran per aprofundir en el concepte de la tensió superficial, i l’últim, ens servirà com a mètode d’aplicació dels coneixements adquirits i, per tant, d’avaluació dels alumnes. Creiem que el fet de treballar el contingut de la tensió superficial de manera pràctica i experimental ofereix diversos avantatges a l’alumnat, ja que els ajuda a adquirir nous aprenentatges més fàcilment. És per aquest motiu que creiem que el fet de realitzar diferents experiments pràctics motivaran més a l’alumnat i despertaran el seu interès per les ciències.

Què observem?

A través dels experiments que proposem en la nostra proposta didàctica, els infants podran observar, experimentar i crear i comprovar hipòtesis sobre el fenomen de la tensió superficial en diferents líquids. Així doncs, els participants podran viure en primera persona el què és i el que comporta aquesta propietat en diferents elements de la seva vida quotidiana.

Els conceptes científics

La tensió superficial és un fenomen que fa que la superfície lliure d’un líquid es comporti com una membrana elàstica tensa, ja que totes les molècules d’aigua estan envoltades per altres molècules d’aigua que s’atrauen entre si i exerceixen una tensió. Aquesta tensió permet que certs objectes i éssers vius puguin surar a la superfície de l’aigua tot i tenir una major densitat, és per aquest motiu que hi ha insectes, com és el cas del sabater, que pot desplaçar-se per la superfície de l’aigua sense enfonsar-se.

Per saber-ne més

Per saber-ne més i entendre el funcionament de la sessió podeu consultar el document adjunt que trobeu a baix. En aquest document podreu trobar les taules amb la informació detallada de cada un dels experiments. A més, també podeu visualitzar el vídeo de YouTube on es mostra les diferents pràctiques per treballar la propietat de la tensió superficial.

Fitxers adjunts

Nivell a qui s'adreça

Cicle mitjà de l'educació primària

Material

  • Una safata/bol, llet sencera, colorants alimentaris, un bastonet de cotó i sabó amb propietats antigrasses (Fairy).
  • Agulles, un clip metàl·lic, una goma elàstica, un tros de paper, un bol/safata i aigua.
  • Un bol/safata, aigua, llet, fulles, colorant, bastonets de cotó, pedres petites, sabó, farina, oli, pebre i agulles.

Infraestructura necessària i precaucions

  • Espai ampli on els diferents grups puguin treballar de manera còmoda i adequada, i es pugui treballar de forma segura, vetllant per la seguretat de tots els participants.
  • Precaucions: Tenir cura del material utilitzat i les instal·lacions; posar la safata o el bol amb el líquid sobre una superfície plana; actuar sota la supervisió d’un adult i seguir les seves instruccions.

Centre educatiu / Entitat

Facultat d'Educació i Psicologia. Universitat de Girona

Proposta de

  • Laia Martí
  • Júlia Pagès
  • Cristina Prats
  • Ona Puigdevall
  • Carlota Ros
  • Irina Sikora

Descriptors

  • #ciclemitjà
  • #tensiósuperficial