Per quin pont és més fàcil mantenir l'equilibri? - 11 MEI
Objectius
Objectiu general: Observar i experimentar en l’entorn proper amb curiositat i interès, interpretant-lo i fent-se preguntes que impulsin la comprensió del món natural, i fenòmens com poden ser l’equilibri. Objectius específics: - Mantenir l’equilibri i conèixer el propi cos. - Identificar i explorar el material proposat i les seves propietats amb relació a l’equilibri. - Representar els resultats sobre l’equilibri a través de la graella. - Comparar els diferents materials i les seves característiques relacionant-ho amb l’equilibri (duresa i flexibilitat).
Com ho fem?
El desenvolupament de l’activitat està explicat al vídeo amb exemples sobre com s’han d’utilitzar els ponts i com és la graella per anotar les hipòtesis per finalment poder triar un pont. Resumidament, l’activitat està dividida en 6 etapes: 1. La preparació prèvia a l’activitat: ponts preparats i numerats de l’1 al 5 amb un guix a terra i una cartolina amb la taula dibuixada. També s’ha de tenir present en Max (pot ser un peluix, una titella, etc.). 2. Presentació de la història d’en Max, el monstre que s’ha perdut pel bosc i vol tornar a casa seva abans que es faci de nit, que es troba amb un riu amb 5 ponts diferents i com que té molta por no sap per quin ha de creuar i demanarà ajuda als infants perquè decideixin per quin pont ha de passar. D’aquí sorgeix el conflicte que els infants han de solucionar: PER QUIN PONT ÉS MÉS FÀCIL QUE EN MAX ARRIBI A CASA? 3. Posada en comú de les diferents hipòtesis que sorgeixin a partir de l’anterior pregunta, i anotació d’aquestes a la cartolina preparada anteriorment. 4. Creació de 5 grups de 5 nens i nenes (o sense grups en cas de no tenir suport suficient). Aquests tindran 5 minuts per creuar i experimentar l’equilibri en cada pont. 5. Assemblea on cada infant posarà un gomet a la cartolina amb el pont que li ha sigut més fàcil mantenir l’equilibri. 6. Mirarem els resultats i a partir dels gomets podrem veure quin ha sigut el pont escollit per la majoria de la classe.
Què observem?
Observarem com els infants mantenen l’equilibri utilitzant el propi cos, mentre experimenten amb el material i van identificant les seves propietats. També observarem les hipòtesis que es plantegen, com han estat resoltes i a quina conclusió han arribat (plasmant-ho a la graella).
Els conceptes científics
La nostra proposta és l'equilibri. Segons el Diccionari Manual de la Llengua Catalana (2011), “L’equilibri és la situació d’un cos que ocupa una posició a l’espai sense caure, especialment si té una base de sustentació molt reduïda”. Pel que fa a aquest fenomen, en trobem dos tipus: l’equilibri estàtic i l’equilibri dinàmic. Tal com diu el Diccionari de la Llengua Catalana de l’Institut D’Estudis Catalans (2007), l’equilibri estàtic és “l’estat d’un cos sotmès a un sistema de forces regides pels principis de l’estàtica”; i l’equilibri dinàmic és “l’estat d’un cos quan la resultant de les forces externes que actuen sobre ell contraresta amb la de les forces d’inèrcia”.
Per saber-ne més
Per més informació sobre l'activitat, consultar el fitxer de l'equilibri adjuntat a la part inferior.
Fitxers adjunts
Nivell a qui s'adreça
Segon cicle d'infantil (EI 4 i EI 5)
Material
- Banc suec (x2 - 2 m de llarg, 22 cm d’ample i 26 cm d’altura)
- Passadís d’equilibri (x15 peces - 30x15,5 cm)
- Discs d’equilibri (x8 - 50 cm de diàmetre)
- Goma elàstica d’equilibri (slackline) o corda (x1 - 4 m de llarg)
- Semicercle psicomotricitat (x4 - 1 m de llarg)
- 1 cartolina dinA-2 blanca
- Gomets de 5 colors : groc, verd, blau, rosa i vermell (20 mm de diàmetre)
- 1 retolador negre
- 1 guix
- En Max (un peluix, titella…)
- NOTA MESTRES: Aquest material és orientatiu, es pot adaptar als materials que disposeu.
Infraestructura necessària i precaucions
- Aula gran (sala polivalent, per exemple) o pati, ha de ser un espai suficientment ampli perquè puguin experimentar amb els ponts còmodament.
- Supervisió per part d’un adult i mestres de suport.
Centre educatiu / Entitat
Facultat d'Educació i Psicologia. Universitat de Girona
Proposta de
- Carlota Fernández
- Mireia Fernández
- Xènia González
- Laia Portas
- Silvia Rodríguez
Descriptors
- #4anys
- #equilibri
- #identificació