Voleu veure l'oxigen que generen les plantes? - 15 MEP

Objectius

- Entendre a trets generals el procés de fotosíntesi de les plantes, sabent que absorbeixen el diòxid de carboni de l’aire i expulsen oxigen. - Reconèixer l’intercanvi de diòxid de carboni i oxigen de la fotosíntesi de les plantes mitjançant l’experimentació.

Com ho fem?

- Per començar l’experiment, cada grup posarà al seu got una planta aquàtica o una planta terrestre amb arrels i fulles. - A continuació, omplirem el got amb aigua, hi afegirem dues cullerades petites de bicarbonat de sodi, que actuarà únicament per accelerar el procés; amb l’ajuda d’una cullera, ho barrejarem suaument per no malmetre la planta. - Un cop ho hàgim remenat d’aquesta manera, taparem el got i el sacsejarem amb compte perquè quedi ben barrejat el bicarbonat amb l’aigua. - Després de barrejar-ho, deixarem el got al sol i esperarem més o menys una hora. - Quan hagi passat una hora, anirem a mirar els nostres gots i observarem què ha passat.

Què observem?

Quan mirem els gots, podem observar que s’han format petites bombolletes que abans no hi eren. Aquestes bombolles s’han format amb l’oxigen que expulsen les plantes quan fan el procés de la fotosíntesi. Com hem tapat el got, l’oxigen no ha pogut sortir i ha format aquestes bombolles a partir del diòxid de carboni que es trobava a dintre el got.

Els conceptes científics

La fotosíntesi és el procés pel qual les plantes, les algues i alguns bacteris s’alimenten. Aquest procés consisteix a captar l’energia lluminosa de la llum solar i transformar-la en energia química. Per fer-ho, segueixen els passos següents: - Absorció: les arrels de la planta absorbeixen l’aigua i els minerals de la terra. - Circulació: els nutrients circulen per la tija i arriben a les fulles. - Fotosíntesi: la clorofil·la de les fulles capta la llum del sol. Aquesta llum es combina amb el diòxid de carboni de l’aire i crea la saba elaborada. - Alimentació: el procés d’alimentació de les plantes consisteix a generar nutrients a partir de la combinació del diòxid de carboni i de la llum solar, és a dir, a partir del procés de fotosíntesi. Durant aquest procés es genera oxigen, que és expulsat a l’ambient a través de les fulles. - Respiració: les plantes duen a terme el procés de respiració en tot moment. De dia aquest procés no comporta un desgast d’oxigen de l’ambient perquè fan la fotosíntesi i desprenen oxigen. De nit, en canvi, com que no hi ha llum solar i no poden fer la fotosíntesi, absorbeixen l’oxigen de l’entorn i es limiten a desprendre diòxid de carboni.

Per saber-ne més

Explicació del procès de la fotosíntesi: - https://www.youtube.com/watch?v=mtGgo68VM54 - https://www.youtube.com/watch?v=2Q5cn9iyXwg Altres experiments relacionats amb la fotosíntesi: - https://www.youtube.com/watch?v=Uiuct-2yAxA - https://www.youtube.com/watch?v=SZsQG_rPJw

Fitxers adjunts

Nivell a qui s'adreça

Cicle superior de l'educació primària

Material

  • 1 recipient transparent amb tapa (per exemple un got de plàstic o un tupperware).
  • 1 cullera sopera.
  • Bicarbonat de sodi.
  • 1 gerra amb aigua (pot ser aigua de l’aixeta).
  • 1 planta aquàtica o una planta terrestre amb arrels i fulles.

Infraestructura necessària i precaucions

  • Aquesta activitat es pot dur a terme a l’aula, al laboratori o bé a l’aire lliure (per exemple al pati de l’escola). El que s’ha de procurar és que hi hagi llum natural i, a poder ser, que el dia sigui assolellat per tal d'obtenir uns bons resultats.

Centre educatiu / Entitat

Universitat de Girona

Proposta de

  • Mireia Correa
  • Sílvia Castro
  • Ferran Castillo
  • Bruna Caula
  • Sara Bordas

Descriptors

  • #ciclesuperior
  • #fotosíntesi