Què pesa més? Relació de la densitat de l’aigua amb els objectes del nostre entorn - 1 DT

Objectius

Experimentar amb la sal, comprovant que aquesta influeix en la densitat de l’aigua, desenvolupar competències a través del mètode científic, descobrir que els materials tenen diferent densitat, descobrir la relació entre pes, volum i densitat.

Com ho fem?

Es planteja l'objectiu de les activitats en forma de repte per motivar a l'alumnat i es plantegen diverses hipòtesis. La intervenció es divideix en 3 reptes: 1. És igual de densa l'aigua de l'aixeta que la del mar? 2. Materials i pesos 3. Construir un vaixell que floti A partir de les hipòtesis, s'experimenta amb els materials i amb el resultat d'aquesta i es formula una conclusió.

Què observem?

Amb aquesta sèrie de reptes, es treballarà la densitat de l'aigua i com afecta els diferents materials. Aspectes observables durant els experiments: La mida d'un objecte no sempre influeix en el seu pes, la sal provoca variacions en la densitat de l'aigua, la relació entre pes, volum i densitat, la diferència de densitat entre objectes i la relació del pes amb la flotabilitat de l'objecte.

Els conceptes científics

Flotabilitat: Depèn de la relació entre la densitat del objecte i la densitat del líquid en que es troba. Densitat de l'aigua: depèn de la seva temperatura i del seu grau de salinitat. Volum: s'experimenta la mesura de l'espai que aquest ocupa, tant per dins com per fora. Massa: propietat intrínseca dels cossos que no depèn de la gravetat. Relació pes, volum, densitat

Per saber-ne més

Principi d'Arquímedes: Un cos al ser submergit parcial o totalment experimenta una força cap endalt anomenada empenta. Pressió atmosfèrica: s'ha de tenir en compte, ja que si l'aigua es troba en estat líquid o sòlid la densitat també variarà.

Nivell a qui s'adreça

Cicle inicial i mitjà de l'educació primària

Material

  • Vegeu vídeo

Infraestructura necessària i precaucions

  • Aula o laboratori amb espai suficient per dur a terme les activitats.

Centre educatiu / Entitat

Facultat d'Educació i Psicologia. Universitat de Girona

Proposta de

  • Aina Casals, Cristina Franco, Clara Miranda, Carla Núñez i Aida Rosa

Descriptors

  • #densitat