Què mengem? - 2 DT
Objectius
El principal objectiu és adequar-nos als continguts de l'àrea que s'organitza en un dels blocs anomenat: les persones i la salut (hàbits d'higiène i estils de vida saludables). La nostra proposta es basa en, mitjançant el mètode científic, tenir consciència de com ha de ser una dieta equilibrada.
Com ho fem?
Ho fem mitjançant tres experiments per observar els diversos nutrients que hi ha en diferents aliments. Experiment 1: Observar el ferro que contenen certs cereals. Per a fer-ho, xafarem amb el morter mitja bossa de cereals rics en ferro. Quan quedin com pols, hi afegirem aigua i ho barregarem fins que quedi una massa homogènia. Dipositarem la mescla dins una bossa i la tancarem hermèticament. Després de deixar-ho reposar uns cinc minuts, acostarem l'imant a la bossa per tal de que reculli el ferro que hi ha en els cereals triturats. Experiment 2: Dipositem mig litre d'una beguda ensucrada dins d'una olla. Amb l'ajuda del fogonet, la deixarem bullir i anirem observant com el líquid s'evapora. Un cop evaporada la major part de la beguda podrem observar el sucre que queda dins el recipient. Experiment 3: Exprimim diverses fruites que contenen vitamina C (mandarina, taronja, tomàquet i llimona) fins a obtenir-ne suc. A continuació, pintem una cartolina blanca amb povidona iodada i, quan s'hagi assecat, fent ús d'un pinzell, pintem sobre la povidona amb els diversos sucs de fruita. El resultat de l'experiment ens mostrarà que les fruites amb un alt contingut en vitamina C quedaran d'un color blanc/blau en contacte amb la povidona. Deprés, pintarem la cartolina amb aigua, un líquid que no conté vitamina C. Així doncs, podrem observar com l'aigua no reacciona en contacte amb el iode.
Què observem?
Amb aquests experiment observem els diversos nutrients (ferro, vitamina C i sucre) que contenen diferents aliments.
Els conceptes científics
Imantació amb el ferro, ebullició, separació de components, reacció de substàncies, dieta equilibrada.
Per saber-ne més
Per aprofundir més en el tema de l'alimentació, es pot treballar la piràmide dels aliments.
Fitxers adjunts
Nivell a qui s'adreça
Cicle superior de l'educació primària
Material
- Cereals ric en ferro, 5 bosses transparents amb tancament hermètic, 5 imants de mida mitjana, un morter i aigua. Begudes ensucrades (ex. Cocacola), fogonet, olla, bareta o cullera per remenar, balança i gots.
- Mandarines, llimones, taronges, suc de taronja envasat, aigua, tomàquets, povidona iodada, pinzells i cartolines.
Infraestructura necessària i precaucions
- Sala dedicada a fer experiments (laboratori) i tenir cura amb el fogonet.
Centre educatiu / Entitat
Universitat de Girona
Proposta de
- Ariadna Fernández, Albert Pérez, Anna Planella i Clara Ribas.
Descriptors
- #alimentació
- #salut