Quin tipus de drap ha de comprar el cuiner/a per eixugar l’aigua de les taules? - 14 MEI

Objectius

- Explorar els diferents teixits per arribar a una conclusió comuna en grup. - Comparar els diferents teixits per comprovar quin té més capacitat d’absorció. - Ordenar els teixits, de més a menys, segons la capacitat d’absorció.

Com ho fem?

Per realitzar la següent dinàmica els alumnes hauran de submergir cada tipus de drap (baieta de fibra, tovallola petita, drap de pissarra i paper de cuina) en una safata o galleda gran i després escorre'ls en un vas de precipitat diferent, per comparar i comprovar quin tipus de teixit ha absorbit més aigua. A l'hora de dur a terme l'activitat és important tenir en compte que la mida dels diferents teixits haurà de ser aproximadament la mateixa. A més, el nombre de vegades que se submergeixen els draps ho poden decidir els alumnes, però haurà de ser la mateixa quantitat de vegades per drap. És a dir, si s'escorre la tovallola tres vegades la resta de teixits igual. Vegeu les tres opcions de desenvolupament de la proposta al fitxer adjunt "propostes_treball_capil·laritat.pdf"

Què observem?

Amb aquest experiment podem observar que hi ha teixits amb més capacitat d'absorció que altres. A més, gràcies a aquest experiment serà més fàcil pels alumnes comprendre que la capil·laritat és una propietat de l'aigua que permet que aquesta pugui pujar i baixar per una superfície sòlida. Per exemple, gràcies a la capil·laritat els arbres i les plantes poden agafar l'aigua amb nutrients de la terra i repartir-la uniformement per tota la planta.

Els conceptes científics

La capil·laritat és una propietat dels líquids que li confereix la capacitat de pujar o baixar per un tub capil·lar.

Per saber-ne més

https://natibergada.cat/experiments-per-treballar-la-capillaritat/

Fitxers adjunts

Nivell a qui s'adreça

EI 4

Material

  • Vegeu els diferents materials al fitxer adjunt "materials_treball_capil·laritat.pdf"

Infraestructura necessària i precaucions

  • Aquest espai es pot preparar tant a l’exterior com a l’aula, de tota manera és preferible fer-ho al pati de l’escola o porxo per tal de que els infants puguin manipular els draps i l’aigua sense patir per si mullen l’aula o no.

Centre educatiu / Entitat

Facultat d'Educació i Psicologia Universitat de Girona

Proposta de

  • Miquel Farré
  • Albert Fernández
  • Lara Ramos
  • Paula Ruiz

Descriptors

  • #4anys
  • #capil·laritat
  • #ordenació